Wellness

Tips tegen stress: van dieet tot lichaamsbeweging

Prioriteiten stellen aan de voedingsmiddelen die je eet en hoe je beweegt, kan je gezondheid en welzijn op vele manieren ten goede komen. Zo kunnen een gezond dieet met voeding tegen stress en regelmatige lichaamsbeweging helpen om het lichaam te ontstressen en de geestelijke gezondheid een boost te geven. Wij hebben een uitgebreide gids samengesteld met informatie over stress verminderen: van oefeningen je lichaam tot stressverlagende voeding.

Wat voor invloed stress op je lichaam kan hebben

Veel factoren in het dagelijks leven kunnen je onder druk zetten, waardoor je je gestrest kunt voelen. Of het nu gaat om een examen, een sollicitatiegesprek of het ontmoeten van nieuwe mensen; stress kan worden veroorzaakt door onverwachte en bedreigende gebeurtenissen, of een ervaring waar je geen controle over hebt.

Jezelf constant onder stress zetten kan een enorme impact hebben op zowel je geestelijke als je lichamelijke gezondheid. Enkele indicatoren van stress:

  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Hoge bloeddruk
  • Pijn op de borst
  • Slapeloosheid
  • Paniekaanvallen
  • Angst
  • Depressie

Aangezien er zoveel tekenen en symptomen van stress zijn die ons lichaam beïnvloeden, is het belangrijk te proberen de hoeveelheid stress die zich opbouwt zo goed mogelijk te elimineren. Lees verder voor onze tips tegen stress: van voeding tegen stress tot lichaamsbeweging.

Stressverlagende voeding

Voedsel is brandstof. Een van de manieren waarop je stress kunt verminderen is door een gezond en evenwichtig dieet te volgen. Dit is zeer belangrijk, aangezien stress soms kan leiden tot een verhoogde bloedsuikerspiegel. Dit kan op zijn beurt weer tot verdere gezondheidsproblemen leiden.

Eiwitten, zoals mager vlees, gevogelte en peulvruchten, zijn zeer goede stressverlichtende voedingsmiddelen, omdat ze langzaam suiker in de bloedsomloop afgeven. Bovendien helpen deze voedingsmiddelen om zowel je bloedsuikerspiegel als je stressniveau onder controle te houden.

Je kunt ook overwegen collageenpeptidepoeders in je routine op te nemen. Net zoals eiwitrijk voedsel langzaam suiker afgeeft, bevatten onze collageensupplementen veel eiwitten en kunnen ze precies hetzelfde doen.

Omega-3 is nog een stressverlichtend voedingsmiddel dat helpt je stemming te verbeteren en stress te verminderen. De vetzuren in zalm, makreel, sardines en walnoten kunnen een positief effect hebben op de hersenen. Zo kun je je stemming reguleren en je lichaam ontlasten.

Hoe kun je stress verminderen met lichaamsbeweging?

Wanneer we bewegen, maakt ons lichaam endorfine vrij in de hersenen. Dit kan helpen om te ontstressen en je stemming te verbeteren. Door regelmatige lichaamsbeweging in je routine op te nemen kun je de opbouw van stress elimineren en vervangen door deze ‘gelukshormonen’.

Sommige vormen van lichaamsbeweging kunnen bovendien helpen de geest af te leiden. Dit betekent dat je je alleen op het bewegen en het huidige moment hoeft te concentreren. Dit is een perfect manier om alle gedachten en zorgen van je dag achter je te laten.

Jezelf de gewoonte aanmeten om dagelijks te bewegen is bovendien een goede manier om je slaapkwaliteit te verbeteren. Ook dit kan bijdragen tot het verlagen van je stressniveau.

Stress verminderen: 4 oefeningen

Of je nu thuis, in de sportschool, of op kantoor bent, probeer onze vier beste stressverlichtende lichaamsbewegingsactiviteiten:

1. Yoga  

Waarschijnlijk wist je al dat yoga bovenaan de lijst staat van stressverlichtende lichaamsbeweging. Door je tijdens yoga te concentreren op je ademhaling kun je de hersenen laten ontspannen en overvalt je een gevoel van kalmte.

Bij yoga draait het niet alleen om yogamatten en veel rekken en strekken. Veel yoga-oefeningen kun je ook gewoon aan je bureau doen! Van het rollen van je nek tot het simpelweg wentelen van je ruggengraat: je kunt yoga in jouw routine opnemen, waar je ook bent

2. Wandelen

Het klinkt te mooi om waar te zijn dat een eenvoudige wandeling buiten je stemming kan verbeteren, maar het is toch echt waar. Je hoeft je niet elke keer in het zweet te werken om endorfine vrij te laten komen. Het enige wat je hoeft te doen is een rustige wandeling te maken. Je hersenen zullen al snel endorfines vrij laten komen. Deze kunnen je helpen ontspannen en je stressniveaus verlagen.

3. Circuittraining

Als je liever voor wat meer intensiteit gaat, kun je circuittraining – ook wel HIIT genoemd – uitproberen. Met een dergelijk energierijke trainingsplan moet je je volledige aandacht op elke oefening richten. Hierdoor gaat je hart onvermijdelijk sneller kloppen en komen er hoge niveaus van endorfine vrij.  

4. Meditatie 

Meditatie is eerder een mentale oefening dan een fysieke. Het is een geweldige manier om je te ontdoen van alle stress die je gedurende de dag hebt ondervonden. Net als yoga kan meditatie overal en altijd worden gedaan. Als je je in een overweldigende situatie bevindt op je werk of wanneer je onderweg bent, kun je een moment de tijd nemen om je geest te kalmeren met meditatie.

Ontdek hier meer oefeningen voor je geestelijke gezondheid om uit te proberen:

Je Mentale Gezondheid Verbeteren met 4 Oefeningen

Levensstijl

Je Mentale Gezondheid Verbeteren met 4 Oefeningen

Oefen je mentale gezondheid met deze essentiële tips.

2022-05-03 07:33:13van Viital Proteins Redaktion



Viital Proteins Redaktion

Viital Proteins Redaktion

Schrijver en Expert