Levensstijl

Gezond Eten in de Zomer met Zomergroente en -Fruit

Zomerfruit en -groente zijn de perfecte boodschappenkeuzes, omdat ze vol zitten met verschillende fytonutriënten, vitaminen en mineralen, zoals vitamine C. Ze helpen je bovendien ook meer water binnen te krijgen als dat een doel van je is, dankzij hun watergehalte. Bovendien kun je door seizoensproducten te kopen geld besparen, plaatselijke boeren steunen, en de verste en lekkerste producten in huis halen.

Bekijk hieronder vier van de beste soorten zomergroente en -fruit, en ontdek waarom ze zo’n geweldige aanvulling zijn op je boodschappenlijstje:

4 Zomerse voedingsmiddelen om dit seizoen te proberen

1. Kersen

Kersen zijn in Nederland meestal verkrijgbaar in juni en juli, en ze zijn een goede bron van vezels (Bron).

cherries

Het roodachtige pigment van kersen is te danken aan anthocyanine (antioxidant). Overweeg om verse kersen toe te voegen aan wat yoghurt voor het slapengaan of ’s morgens aan je havermout. Bovendien kan het toevoegen van gedroogde kersen aan zelfgemaakte cruesli of trailmix een lekker tussendoortje zijn.

2. Aardbeien

Het hoogseizoen voor aardbeien in Nederland loopt van juni tot september. Echt zomerfruit dus! Aardbeien zijn rijk aan vezels en vitamine C, en bevatten kleine hoeveelheden ijzer, koper en magnesium (Bron).

strawberries

Hoewel sappige aardbeien op zichzelf heerlijk zijn, kun je ze ook toe te voegen aan smoothies, pannenkoeken, desserts, cocktails en salades.

3. Radijsjes

Radijzen zijn een heerlijke en gezonde seizoensgroente in de zomer. Ze zijn verkrijgbaar van mei tot oktober en geven een knapperige en peperige smaak aan gerechten.

radishes

Deze zomerse knolgroente heeft een hoge voedingswaarde. Radijsjes worden echter vaak intimiderend gevonden en worden te weinig gebruikt in de keuken. Als je radijsjes koopt, zoek dan naar stevige knollen en knapperige, groene bladeren. En wat betreft de voedingswaarde van radijsjes – ze zijn ook een goede bron van vitamine C (Bron). Overweeg deze seizoensgroente ’s zomers toe te voegen aan salades, sandwiches, ze te raspen in een zelfgemaakte salade, of ze te roosteren met olijfolie en zeezout om de peperige smaak te verzachten.

4. Tomaten

Tomaten, die meestal als groente beschouwd worden, zijn eigenlijk een vrucht, aangezien ze ze groeien aan trossen.

tomatoes

Tomaten zijn in het seizoen van juni tot oktober en bestaan voor ongeveer 95% uit water, terwijl de andere 5% bestaat uit antioxidanten en fytonutriënten, vitamine C en vezels (Bron).

Bereid ze met rijst, kaas of groenten om gezond te eten in de zomer. Je kunt tomaten ook gebruiken om jam of saus te maken, evenals een gazpacho voor verkoeling in de warme zomerse maanden.

Geschreven door Sarah Schlichter

5 Voedingsmiddelen die toch op de barbecue kunnen

Recepten

5 Voedingsmiddelen die toch op de barbecue kunnen

2021-08-22 09:14:04van Vital Proteins



Vital Proteins

Vital Proteins

Schrijver en Expert