Levensstijl

Je Mentale Gezondheid Verbeteren met 4 Oefeningen

Heb je de uitdrukking ‘kracht komt van binnenuit’ weleens gehoord? Mocht dat niet het geval zijn: tijd vrijmaken om regelmatig je mentale gezondheid te oefenen kan alle aspecten van je leven versterken. 

Wil jij je mentale gezondheid verbeteren en stress verminderen? Oefeningen zoals deze vier helpen je je hoofd binnen te stappen. 

1. Mindful wandelen 

Mindfulness gaat over het gewaarworden en je bewust zijn van je huidige toestand. Leren in het nu te blijven met een mindfulness-oefening, kan je slaap, humeur, energie, focus, stress en gewichtsbeheersing verbeteren. 

Je kunt mindful wandelen in de natuur maar ook in de stad. Deze oefening heeft een ander doel dan, bijvoorbeeld, naar de winkel gaan om eten te kopen. Het doel is namelijk om in het nu te blijven en aandacht te hebben voor je omgeving en wat je tijdens de wandeling opmerkt. 

Wat zie je, wat hoor je, voel je of ruik je? Een wandelmeditatie kan je helpen om mindful te zijn. Bovendien vermeerder je het aantal stappen op je stappenteller! 

2. Yoga om te ontspannen 

Het beoefenen van yoga doet veel meer dan je flexibiliteit verbeteren. Als de stress toeneemt, houd je al snel je adem in of adem je niet volledig in en uit. Een beperkte ademhaling kan stress verergeren en een aangeleerde, automatische reactie worden. 

woman practising mindful yoga

De yoga-ademhaling vertraagt het ademen, zorgt voor volledig in- en uitademen, en geeft aan de hersenen het signaal om te ontspannen. Ademen combineren met bewegen, zoals bij Vinyasa-yoga, helpt je een gevoel van rust en gecentreerdheid te krijgen. 

Yoga om te ontspannen kan net zo belangrijk zijn voor je gezondheid als een spinningles. 

3. Stress verminderen: oefeningen voor progressieve spierontspanning 

Tijdens een stresstornado is het vermogen om zo snel mogelijk te ontspannen soms alles wat je wilt. Helaas kan een uitgeput zenuwstelsel niet een-twee-drie tot rust komen. Om te voorkomen dat stresssituaties escaleren, is het nodig dat je je lichaam leert om zich geleidelijk aan te ontspannen. Progressieve spierontspanning (Progressive Muscle Relaxation of PMR in het Engels) omvat vaak het aan- en ontspannen van spieren vanuit een liggende positie op de rug. Adem in als je de spieren aanspant en adem uit als je ze ontspant. Begin bij de onderste ledematen en werk naar boven toe.

4. Natuurwandeling

Regelmatig de stad even achter je laten en mindful wandelen in de natuur helpt om stresssymptomen en zelfs sportprestaties te verbeteren. 

trekking in nature

Woon je niet in de buurt van een bos? Studies tonen aan dat regelmatig wandelen door groen, parken, een serre of zelfs een dierentuin vergelijkbare voordelen kan bieden. 

Het trainen van je mentale gezondheid motiveert je om je sterker te voelen in elk aspect van je leven. Reserveer één tot twee keer per week 30 tot 60 minuten de tijd om je hersenen te trainen en zo van binnenuit sterker te worden. 

Vind jouw innerlijke zen met Vital Proteins-producten. 

Geschreven door Lisa Payne 

Een snelcursus over The Vital Difference

Collageen

Een snelcursus over The Vital Difference

2021-03-24 08:22:02van Vital Proteins



Vital Proteins

Vital Proteins

Schrijver en Expert