Levensstijl

6 manieren om je hersenen gezond te houden 

De hersenen zijn een fenomenaal deel van het lichaam. Ze slaan onze dierbare herinneringen op, coördineren allerlei bewegingen − van het snijden van groenten tot het volbrengen van een uitdagende training − en lossen die lastige sudokupuzzels op. 

In ons dagelijkse leven staan we niet zo gemakkelijk stil bij deze krachten. We beschouwen ze simpelweg als vanzelfsprekend. Maar naarmate we ouder worden, kunnen kleine hiaten in het geheugen en andere cognitieve functies steeds vaker voorkomen. Gelukkig kun je regelmatige, eenvoudige stappen nemen om de gezondheid van je hersenen te verbeteren en je geest scherp te houden. Blijf scrollen om meer te weten te komen! 

1. Zorg voor lichaamsbeweging 

Regelmatige lichaamsbeweging biedt een aantal belangrijke voordelen: van spierkracht behouden tot je hart sterk houden. Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat beweging je geheugen en denkvermogen stimuleert. 

woman meditating

In dit onderzoek, bijvoorbeeld, is gekeken naar de effecten van Tai Chi op de cognitieve functie bij oudere volwassenen. Nu blijkt dat Tai Chi de hersenfunctie verbetert, vooral op het gebied van het executief functioneren dat belangrijke cognitieve processen zoals planning, werkgeheugen, aandacht, probleemoplossing, taakverandering en het verbale redeneervermogen regelt. Niet dat we nog een goede reden nodig hadden om aan de slag te gaan en achter die endorfines aan te gaan, maar we nemen hem aan! 

2. Voed je geest 

Een andere eenvoudige manier om de gezondheid van je hersenen te bevorderen, is het eten van bepaalde soorten voedzame producten. Ga op zoek naar opties met omega 3-vetzuren. Je vindt deze in vette vis (zoals makreel en zalm), spinazie, boerenkool, lijnzaad en walnoten. Een dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij tot de instandhouding van de normale hersenfunctie. 

woman chopping vegetables

In deze belangrijke vijfjarige observatiestudie hebben onderzoekers aangetoond dat minstens eenmaal per week een maaltijd met zeevruchten of andere voedingsmiddelen met omega 3-vetzuren nuttigen, bescherming kan bieden tegen leeftijdsgebonden geheugenverlies en denkproblemen bij oudere volwassenen. 

3. Maak contact met anderen 

Uit onderzoek is gebleken dat zelfs gewoon gezellig bij elkaar zitten en kletsen met familie of vrienden onze hersenen fit houdt. Ook dit onderzoek heeft aangetoond dat, ongeacht de leeftijd, gezelligheid een helpende factor kan zijn om mentale achteruitgang tegen te gaan. 

De onderzoekers schreven dat “meestal wordt aangenomen dat activiteiten, die de hersenen en de geest doen werken, van een meer ‘intellectuele’ of ‘technische’ aard moeten zijn, zoals lezen, het ontwikkelen van nieuwe hobby’s en het leren waarderen van nieuwe aspecten van iemands cultuur zoals kunst en muziek”. Hoewel dergelijke activiteiten ongetwijfeld belangrijk zijn, spelen andere basisbehoeften, zoals sociaal verbonden blijven, ook een essentiële rol. 

De mentale gymnastiek van interactie met anderen en denken, lachen en praten zijn allemaal manieren om je hersenen sterk te houden. Het is ook leuk om te weten dat je de volgende keer dat je met vrienden een kopje koffie drinkt, niet alleen plezier hebt, maar ook iets positiefs doet voor jouw prachtige brein. 

4. Zorg voor voldoende slaap 

Misschien herinner je je nog wel een keer dat je de nacht voor een examen geen oog dicht hebt gedaan. De dag erna leek het alsof er een mistige sluier over je hersenen lag zodat je je niet kon concentreren. Net zoals je lichaam hebben je hersenen slaap van goede kwaliteit nodig om te herstellen en het evenwicht te bewaren. Voor een goede cognitieve en gedragsmatige functie lijkt minstens zeven uur slaap nodig te zijn. 

woman sleeping in bed

Zorg voor goede gewoontes voor het slapengaan en vind rustgevende manieren om de stress van de dag achter je te laten. Zo krijg je een goede nachtrust en voel je je ’s ochtends verjongd. 

5. Leer iets nieuws 

In de loop van je leven nieuwe vaardigheden ontwikkelen, zoals een instrument leren bespelen, een nieuwe sport beoefenen of maaltijden uit een ander land leren bereiden, zijn allemaal manieren om je hersenen een uitdaging te geven en gezond te houden. 

In deze studie gaven de onderzoekers tweehonderd oudere volwassenen de opdracht om gedurende drie maanden met een nieuwe activiteit te beginnen. Sommigen leerden digitale fotografie, anderen begonnen quilts te maken. 

Nadat de deelnemers verschillende geheugentests hadden gedaan en ze vergeleken werden met controlegroepen, ontdekten de onderzoekers dat degenen die een nieuwe vaardigheid hadden geleerd, een aanzienlijke verbetering van hun geheugenfunctie vertoonden. 

Geen beter moment dan nu om die nieuwe taal of nog onbekende vaardigheid te ontdekken! 

6. Zorg voor je emoties 

Het is zo gemakkelijk om in de denkmolen te verdwalen. Dus, het is belangrijk om te leren hoe je jouw geest tot rust kunt brengen. 

Een manier om dit te doen is regelmatig mindful mediteren. Van meditatie is niet alleen bewezen dat het angst vermindert, maar het kan ook de gezondheid van de hersenen helpen. 

Dit onderzoek van UCLA heeft aangetoond dat mensen die al lang mediteren – twintig jaar of langer – een grotere hoeveelheid ‘grijze stof’ in de hersenen hadden (grijze materie is belangrijk voor het verwerken van informatie). 

We moeten hier ook nog even benadrukken dat oudere mediteerders een beetje volumeverlies hadden in vergelijking met jongere mediteerders, maar toch niet zo uitgesproken als bij wie helemaal niet mediteerde. Is mediteren nieuw voor jou? Dan zijn er een aantal geweldige apps om je op weg te helpen, zoals Calm en Headspace. 

Geschreven door Kristen Bugden 

6 manieren om je hersenen gezond te houden 

Levensstijl

6 manieren om je hersenen gezond te houden 

Met deze tips zorg je goed voor je hersenen.

2022-02-21 15:09:06van Vital Proteins



Vital Proteins

Vital Proteins

Schrijver en Expert