Levensstijl

Hoe het voedsel dat je eet je een goed humeur kan geven

De relatie tussen eten en je humeur is ingewikkeld. Hoewel er nog onderzoek naar wordt gedaan naar het belang van voeding tegen depressie en om je humeur te verbeteren, zijn er enkele dingen die de wetenschap ons kan vertellen over voedingspatronen en hoe deze op jouw gemoedstoestand van invloed kunnen zijn. Laten we deze factoren eens onder de loep nemen, zodat jij je bewuster wordt van dat waar je op kauwt en hoe bepaalde voedingsmiddelen mogelijk je humeur verbeteren.

Complexe koolhydraten als voeding voor de hersenen

Je lichaam heeft koolhydraten nodig om te kunnen functioneren. Uit klinisch onderzoek blijkt dat je hersenen stoppen met het reguleren van serotonine, een ‘gelukshormoon’, zodra je stopt met het eten van koolhydraten. Onderzoekers hebben ontdekt dat een hoger serotoninegehalte verband kan houden met een positieve stemming*. De inname van koolhydraten stimuleert de aanmaak van serotonine op natuurlijke wijze.

Koolhydraten in de vorm van volkoren granen zorgen voor een blijvend verzadigd gevoel en voor meer vezels, die jouw lichamelijke gezondheid ten goede kunnen komen.

De rol van micronutriënten bij het behoud van een normaal mentaal welzijn

Bepaalde voedingsstoffen, zoals magnesium, zijn belangrijk voor ons mentale welzijn. Een afname van het magnesiumgehalte wordt in verband gebracht met verschillende symptomen, zoals verdriet, prikkelbaarheid of verwarring**.

Het is wetenschappelijk erkend dat magnesium bijdraagt aan een normaal mentaal welzijn. Andere micronutriënten, zoals biotine, foliumzuur, niacine, thiamine, vitamine B6, B12 en C, spelen een belangrijke rol bij het instandhouden van een gezond mentaal welzijn en zijn daarom belangrijke voedingsstoffen in voeding tegen depressie.

De kracht van fruit en groenten

Ze zijn niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest! Uit onderzoek blijkt dat een hogere inname van fruit en groenten geassocieerd wordt met een lager risico op depressie en angst. Sommige mensen geven aan dat hun humeur zelfs beter is op dagen dat ze meer groenten en fruit eten.

healthy food prep

Waarom je meer vis zou moeten eten

Vis vormt een essentieel onderdeel van het dieet, aangezien het omega-3-vetzuren bevat die een belangrijke rol spelen bij het functioneren van de hersenen. Het wordt aanbevolen om omega-3-vetzuren binnen te krijgen via je voeding. Bronnen van omega-3-vetzuren zijn onder meer:

  • Tonijn
  • Zalm
  • Sardientjes
  • Haring
  • Lijnzaad
  • Chiazaad
  • Walnoten

Als je deze voedingsmiddelen niet of te weinig eet, kan een omega-3-supplement een goed idee zijn. Onderzoek toont namelijk aan, dat het innemen van een visoliesupplement bepaalde symptomen kan verbeteren.

Het belang van het binnenkrijgen van vitamine D

Vitamine D wordt soms wel de ‘zonnevitamine’ genoemd, omdat ons lichaam het kan produceren als we worden blootgesteld aan zonlicht. In de winter is dit natuurlijk wat lastiger. Uit onderzoek blijkt dat deelnemers met een lage vitamine D-spiegel ofwel last hadden van of een groter risico liepen op depressie.

Beschouw dit als het teken om vitamine D-supplementen of voedingsmiddelen in te nemen die daar voldoende van bevatten, zoals vette vis, kaas of eidooiers.

Hoe kun je de darmbacteriën in evenwicht houden en je darmflora verbeteren?

De link is onduidelijk, maar het samenspel tussen darmen en hersenen is iets waar momenteel ontzettend veel onderzoek naar gedaan wordt. Daarbij willen onderzoekers achterhalen hoe onze darmen en onze hersenen op elkaar inwerken en elkaar beïnvloeden. Je darmflora verbeteren zou wellicht goed kunnen zijn voor je humeur.

Wil je meer voedingsmiddelen aan je dieet toevoegen die goed zijn voor de gezondheid van je darmen? Denk dan aan yoghurt, kefir, gefermenteerd voedsel en kombucha.

Nu heb je wat stof tot nadenken over voeding voor de hersenen en een goed humeur! Ondanks dat we blij zijn met dit inzicht, raden we je aan om je gezondheidsdoelen te bespreken met een medisch professional. Die kan jou het beste helpen bij het beslissen of een bepaald voedingsmiddel een nuttige aanvulling op jouw dieet is.

Geschreven door Ariel Johnston, RD, LD

De vele voordelen van collageen

Collageen

De vele voordelen van collageen

2021-01-13 15:17:31van Vital Proteins

 

 

*The psychological, neurochemical and functional neuroanatomical mediators of the effects of positive and negative mood on executive functions ; Mitchell RL, Phillips LH ; Neuropsychologia. 2 maart 2007; 45(4):617-29

**Rude and Shils, 2006; FAO/WHO, 2001; O’Brien, 1999



Vital Proteins

Vital Proteins

Schrijver en Expert