Levensstijl

8 manieren om je vast te houden aan je goede voornemens – zelfs als je ze al een beetje bent vergeten!

Goede Voornemens: Volhouden Op 8 Manieren

Heb je je goede voornemens voor het nieuwe jaar al opgegeven? Dat kan de beste natuurlijk overkomen. Je begint Januari met vol goede moed, vastberaden en klaar, maar verliest gaandeweg stoom. Dan vergeet je al je goede voornemens, sport je bijna nooit en keer je terug naar je oude gewoontes in Maart. *Zucht.*

Het goede nieuws is dat je ervoor kunt kiezen om opnieuw te focussen en weer op het goede spoor kunt komen, met slechts enkele aanpassingen aan je aanpak. Hieronder schetsen wij wat deze zijn, zodat je doelstellingen behalen een stuk makkelijker wordt.

Hoe je je goede voornemens kunt volhouden

1. Wees specifiek

In plaats van vaag te zeggen: ‘Ik ga gezond eten’ of ‘Ik ga trainen’, moet je duidelijk opgeschreven doelen stellen. Stel bijvoorbeeld als doel drie keer per week te sporten of vijf groenten per dag te eten.

2. Houd het realistisch

Als je momenteel niet aan lichaamsbeweging doet en hebt besloten om over een maand een marathon te lopen, gaat dat natuurlijk niet lukken. Probeer in plaats daarvan de volgende maand 5km te kunnen lopen en begin nu gelijk met trainen. Stel haalbare doelstellingen zodat je genoeg tijd hebt om je voor te bereiden en te trainen.

Houd het realistisch

3. Bedenk een gedetailleerd plan

Als je hebt besloten om drie keer per week te trainen, wat ga je dan doen en wanneer en waar doe je dat? Je moet in kaart brengen hoe je het nieuwe gedrag in een fit en gezond leven gaat inpassen. Vervang wishful thinking door een concreet plan.

4. Wees vergevingsgezind

Begrijp dat, hoewel je gewapend bent met een specifieke intentie en een slimme gedetailleerde strategie, het leven soms in de weg kan staan. Als je merkt dat je een paar dagen niet genoeg groentjes eet, dan is dat maar zo. Ga gewoon weer verder op het goede spoor. Je hoeft niet te wachten tot de resolutie van volgend jaar om het opnieuw te proberen.

Wees vergevingsgezind

5. Denk niet in uitersten

Het gaat tenslotte om vooruitgang, niet om perfectie. Zoek uit wat er mis ging, waarom het fout ging en leer ervan. Zo kun je je handelwijze corrigeren, je plan wijzigen en voorkomen dat je je fouten herhaalt. Gebruik de ervaring als een leermiddel en pas je gedrag in de toekomst aan, in plaats van het te gebruiken als reden om te stoppen.

6. Vraag om hulp

Veel mensen werken aan hun programma’s en hun voedingsplannen en hoewel ze de beste bedoelingen hebben, hebben ze misschien geen plan om te slagen. Dit kan demotiverend werken en is iets wat ik regelmatig zie als een personal trainer. Je doet je best en werkt hard, maar de resultaten zijn er niet.

Dit zorgt er maar al te vaak voor dat mensen hun goede voornemens helemaal opgeven. Als je niet zeker weet welke oefeningen je moet doen om je doelen te bereiken, werk dan samen met een trainer om een programma speciaal voor jou te ontwerpen. Als je moeite hebt om een gezond eetplan in je levensstijl op te nemen, spreek dan met een diëtist. Je moet de kennis en vaardigheden verwerven om de goede voornemens, sporten en gezond te leven waar te maken.

7. Weet waarom je deze goede voornemens hebt aangenomen

Als we aan motivatie denken, komen de woorden ‘intrinsiek’ en ‘extrinsiek’ altijd in ons op. Intrinsieke motivatie betekent eigenlijk iets doen voor het plezier of de voldoening van de activiteit op zich. De motivatie is intern. Extrinsieke motivatie betekent iets doen voor een externe beloning of om iets negatiefs te vermijden. De motivatie is extern.

Weet waarom je deze goede voornemens hebt aangenomen

Mensen die gezondheids- of welzijnsgerelateerde doelen nastreven, doen dit helaas vaak volledig gevoed door extrinsieke motieven. Een persoon die er bijvoorbeeld voor kiest om drie keer per week te trainen om af te vallen om indruk te maken op een vriendin of vriendje, is extrinsiek gemotiveerd. Iemand die drie keer per week traint omdat hij zich daardoor goed voelt, is intrinsiek gemotiveerd.

Door je focus en motieven aan te passen, vergroot je de kans dat je je aan je doel houdt. Het maakt de inzet en het proces zeker ook leuker.

8. Blijf op koers

Goede voornemens volhouden is niet makkelijk, onthoud dan dat het pas maart is. Je hebt nog 9 maanden van het jaar om aan je intenties te werken.

De tijd zal verstrijken, ongeacht wat je besluit te doen. Je kunt nu je best nog doen en je doelstellingen behalen tegen het einde van het jaar, of je kunt spijt hebben en wensen dat je de veranderingen nu had doorgevoerd.

Haal het meeste uit 2021 en ga aan de slag!

Geschreven door Heather Marr



Vital Proteins

Vital Proteins

Schrijver en Expert